ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 佐久大学看護研究雑誌
  2. 7巻1号

精神看護学実習における精神科デイケアおよび就労継続支援B型事業所での学生の学び : SPSS Text Analytics for Surveysを用いて

https://saku.repo.nii.ac.jp/records/160
https://saku.repo.nii.ac.jp/records/160
e7409181-5c03-4369-bb5f-097f10b26c03
名前 / ファイル ライセンス アクション
SUJN-7-1-03.pdf 本文PDF [SUJN-7-1-03] (580.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-07-30
タイトル
タイトル 精神看護学実習における精神科デイケアおよび就労継続支援B型事業所での学生の学び : SPSS Text Analytics for Surveysを用いて
タイトル
タイトル Students' Learning at Psychiatric Daycare and Work Continuance Support B Type Offices During Psychiatric Nursing Practice Using SPSS Text Analytics for Surveys
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Students' Learning at Psychiatric Daycare and Work Continuance Support B Type Offices During Psychiatric Nursing Practice Using SPSS Text Analytics for Surveys
著者 柿澤, 美奈子

× 柿澤, 美奈子

ja 柿澤, 美奈子

ja-Kana カキザワ, ミナコ

en Kakizawa, Minako


Search repository
田中, 高政

× 田中, 高政

ja 田中, 高政

ja-Kana タナカ, タカマサ

en Tanaka, Takamasa


Search repository
塚田, 縫子

× 塚田, 縫子

ja 塚田, 縫子

ja-Kana ツカダ, ヌイコ

en Tsukada, Nuiko


Search repository
著者別名
姓名 柿澤, 美奈子
言語 ja
姓名 カキザワ, ミナコ
言語 ja-Kana
姓名 Kakizawa, Minako
言語 en
著者別名
姓名 Tanaka, Takamasa
著者別名
姓名 塚田, 縫子
言語 ja
姓名 ツカダ, ヌイコ
言語 ja-Kana
姓名 Tsukada, Nuiko
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、精神科デイケアおよび就労継続支援B 型事業所の実習(各1 日)での学生の学びを明らかにすることを目的に、精神看護学実習を履修(2012 年度)した学生78 名のうち同意の得られた71名(回収率91.0%)の各実習記録をText Analytics for Surveysを用いて分析した。その結果、26 カテゴリが抽出され、学生は精神科デイケアおよび就労継続支援B 型事業所の実習で、メンバー(精神障がい者)と共に活動することにより、生活とケアを結びつけて学んでいた。また、〈責任・自己責任〉、〈エンパワメント〉のカテゴリの抽出から、学生はこの実習において、講義で学んだ「リカバリー」(精神障がいからのリカバリーの段階として希望、エンパワメント、自己責任、生活の中の有意義な役割などの要素を含む)について自らの体験として言語化していたといえる。学生は、地域で暮らす精神に障がいをもつ人をひとりの生活者として捉え、その回復をリカバリーの視点で学んでいたことから、精神科デイケアおよび就労継続支援B 型事業所での実習は、精神に障がいをもつ人の地域での生活を支援する力を培う実習として有意義であることがわかった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The aim of this study was to shed light on students’ learning during psychiatric nursing practice at the Psychiatric Daycare and the Work Continuance Support B Type Offices. We obtained consent from 78 students undergoing psychiatric nursing practice in 2012. We then analyzed the practice records of 71 students using SPSS Text Analytics for Surveys.
As a result, 26 categories were extracted. The students learned and integrated lifestyle with care because they worked together with the members at the psychiatric daycare and the Work Continuance Support B Type Offices during the practice, Furthermore, categories such as “responsibility and self-responsibility” and “empowerment” were extracted. The students deepened their learning of“ recovery” which they learned in class, and they verbalized“ recovery” as their own experience during a single day of practice at psychiatric daycare and Work Continuance Support B Type Offices.
The students perceived individuals with mental disabilities living in the local community as individual residents and learned about their recuperation from the viewpoint of “recovery;” thus, psychiatric nursing practice at Psychiatric Daycare and Work Continuance Support B Type Offices was found to be a meaningful practice that fostered students’ ability to support individuals with mental disabilities living in the local community.
書誌情報 佐久大学看護研究雑誌
en : Saku University journal of nursing

巻 7, 号 1, p. 25-34, 発行日 2015-03
出版者
出版者 佐久大学看護学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-6593
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12410184
論文ID(NAID)
内容記述タイプ Other
内容記述 40020443665
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:18:26.801909
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3